ادامه تحصیل یا شروع تحصیل در کشور مالزی به علت پیشرفت شایانی که این کشور در دهه ی اخیر داشته به عنوان یکی از پر‌طرفدارترین نقاط دنیا برای تحصیل شناخته می شود. افرادی که خواستار به تحصیل در خارج از کشور هستند همواره یکی از گزینه های پیش روی خود را در مالزی می دانند .

دانشگاههای زیادی در مالزي مورد تاييد وزارت علوم ايران هستند و تعداد زيادی ايراني در آن دانشگاه ها و كالج ها درحال تحصيل هستند.
بيش از پنجاه هزار دانشجوي بين المللي از سراسر دنيا در دانشگاههاي دولتي مالزي حضور دارند. اين نشان دهنده اعتبار دانشگاهها و مناسب بودن دانشگاههای مالزی برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان بین المللی می باشد.
تقريبا تمام دانشگاه هاي مالزي از امكانات خوابگاهي مناسبي برخوردارند و دانشجويان مي توانند با پرداخت هزينه كمي از خوابگاههای دانشجویی استفاده نمایند.
دانشجويان در حين تحصيل از بيمه درماني و امكانات دولتي برخوردار هستند و مي توانند از تخفيف هاي ويژه جهت استفاده از سرويس حمل و نقل عمومي استفاده کنند.

چه کسانی برای تحصیل به مالزی بروند؟

همیشه سوال بوده چه کسانی می تئانند در مالزی تحصیل کنند، اما بهتر است ببنیم چه کسانی برای تحصیل به مالزی بروند؟ مالزی کشوری آسیایی با ترکیبی از آداب، رسوم و مذاهب مختلف که شرایطی مناسب را برای اقامت و تحصیل خارجی ها را در این کشور مهیا نموده است. سیاست کشور مالزی برای جذب دانشجویان خارجی (از جمله ایرانیان) بسیار حساب شده است. در ادامه بطور خلاصه شرایطی که موسسات آموزشی و دانشگاههای مالزی برای ما فراهم نموده اند و همچین شرایط زندگی این کشور را توضیح داده شده است. هدف از این مطالب انتخاب صحیح  و هدفمند شما برای تحصیل در کشور مالزی است

زبان تحصیل در اکثریت دانشگاههای مالزی زبان انگلیسی است و نکته حائز اهمیت آن این است که اکثر دانشگاه‌های مالزی  مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هستند. و شما عزیزان دیگر لازم نیست نگران کار در ایران باشید یا نگران اخذ تاییدیه از وزارت علوم ایران ، و همچنین دیگر نیازی نیست عزیزان دغدغه موفق نشدن در ورود به تحصیل در رشته پزشکی در آلمان و امریکا و انگلستان و تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا و آلمان و انگلستان و تحصیل در رشته داروسازی در انگلستان و آلمان و آمریکا ، و یا نداشتن پول کافی برای پرداخت هزینه های گزاف بابت شهریه های دانشگاههای این کشورها، را داشته باشند . زیرا حتی تحصیل در مالزی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی نیز برای همگان مقدور خواهد بود . همچنین هزینه مربوط به تحصیل در مالزی در مقابل هزینه تحصیل در بسیاری از کشورها قابل قیاس نیست ، خصوصآ در مورد رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی ، که از گران ترین و پر هزینه ترین رشته ها در سراسر دنیا به حساب می آیند .

مخارج روزانه دانشجویان در مالزی بسته به نیازها و سبک های زندگی آنهاست. یک تخمین تقریبی از هزینه های مسکن، غذا، کتاب، البسه، تفریح، جا به جایی و سایر مخارج برای یک دانشجو در ماه در کمترین حالت از( ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار) است.

دوره کارشناسی در مالزی

دوره کارشناسی یا همان لیسانس در مالزی به طور معمول ۳ سال طول خواهد کشید که هزینه آن، با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی ۱۲۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار است. اگر بخواهید از دوره زبان دانشگاه هم استفاده کنید، باید ترمی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار بپردازید. برای پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های مالزی باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشد و معدلتان کمتر از ۱۲/۵ نباشد. آموزش در این مقطع به زبان انگلیسی است و برای تحصیل باید یک مدرک معتبر زبان هم داشته باشید؛ در غیر این صورت می‌توانید از دوره‌های زبان خود دانشگاه استفاده کنید.

دوره کارشناسی ارشد در مالزی

طول دوره کارشناسی ارشد در مالزی به طور معمول ۲ سال است و به زبان انگلیسی برگزار می شود. هزینه دوره کارشناسی ارشد بسته به دانشگاه محل تحصیل متفاوت است؛ اما به طور معمول تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار و در دانشگاه‌های خصوصی بر حسب رشته و دانشگاه، بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار هزینه دارد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مالزی در مقطع کارشناسی ارشد به مدرک کارشناسی با معدل بالاتر از ۱۲/۵ نیاز دارید. داشتن سوابق کاری و تحقیقاتی به گرفتن پذیرش کمک می‌کند.

همچنین یکی دیگر از مدارک مورد نیاز مدرک معتبر زبان است. هر چند که در صورت نداشتن مدرک زبان می‌توانید از دوره‌های زبان دانشگاه استفاده کنید؛ اما داشتن نمره آیلتس بالاتر از ۶ و تافل بالاتر از ۷۹ می‌تواند خیال شما را بابت مدرک زبان آسوده کند.

دوره دکترا در مالزی

دکترا در دانشگاه‌های مالزی معمولا ۴ سال به طول می‌انجامد. تحصیل در مقطع دکترا بر حسب رشته و دانشگاه بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار هزینه در بر دارد. برای پذیرش در مقطع دکترا داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل بالاتر از ۱۵ و داشتن مدرک زبان معتبر الزامی است. در دوره دکترا، دانشجویان می‌توانند از طریق همکاری در تدریس و همکاری در تحقیق از طرف دانشگاه یا استاد راهنما حقوق هم دریافت کنند.

لازم به ذکر است هزینه‌های جزئی در حدود ۲۰۰ دلار در ترم برای موادری مانند بیمه، عضویت در کتابخانه و استفاده از اینترنت ممکن است به هزینه‌های قبلی افزوده شود. ارائه خوابگاه دانشجویی به شرایط دانشگاه‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی هزینه یک سال زندگی مانند هزینه مسکن، خوراک، حمل و نقل و غیره سالانه در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار است.

 تقسیم بندی دانشگاههای مالزی

 دانشگاههای دولتی مالزی:

دانشگاههای دولتی که از طرف دولت مالزی حمایت و تامین بودجه می شود به علت فضای زیاد و بودجه بالا اکثر دانشکده های گرایش های مختلف را دارا می باشد. این دانشگاهها برای دانشجویان مقطع ارشد و مخصوصا دکتری پیشنهاد می شود. این دانشگاهها مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد و از طرف دیگر اگر متقاضیان مدرک حداقل های لازم را داشته باشند می توانند پذیرش دریافت نمایند. اما دانشجویان مقطع لیسانس در آن مالایی می باشند و این خود مشکلاتی چون صحبت کردن به زبان مالایی دانشجویان و اساتید را در این‌ دانشگاهها به وجود می آورد و نیز به علت ظرفیت پایین برای دانشجویان غیر بومی مقصد مناسبی برای دانشجویان ایرانی نمی باشد.

دانشگاههای خصوصی و بین المللی مالزی:

در این دانشگاهها اکثرا  دانشجویان بین المللی تحصیلی می نمایند و باید اشاره کرد که چون رقابت زیادی بین این نوع دانشگاهها برای جذب دانشجو می باشد، دانشگاهها سعی می‌نمایند کیفت آموزشی و امکانات دانشگاه را به بهترین درجه برسانند. این دانشگاهها سعی کرده اند که در چند سری از دانشکده ها -رشته ها- رتبه بالایی در بین سایر دانشگاههای خصوصی داشته باشند در اصل سیاست جذب دانشجو این نوع از دانشگاهها می باشد. به عنوان مثال دانشگاه APU   در رشته های نرم افزار، علوم کامپیوتر و ITدر بین سایر دانشگاهها پیشتاز می باشد که توانسته جوایز بین المللی از موسسات و شرکت های معتبر بین المللی کسب نماید. دانشگاه HELP  نیز مثال دیگری می باشد، این دانشگاه در رشته های گروه مدیریت و روانشناسی جزو بهترین دانشگاهها می باشد. که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه در مراتب عالی مشغول به فعالیت می باشند.

دانشگاههای خصوصی با مدرک تحصیلی از سایر کشورها:

نوع دیگر دانشگاههای مالزی به این صورت می باشد که شما برنامه تحصیلی دانشگاهی مثلا در انگلیس را با همان ساختار و کیفیت تحصیلی در مالزی می گذرانید و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه انگلیسی نیز مدرک می گیرید. این دانشگاهها به علت کیفیت بسیار بالا و هزینه بسیار کم‌ نسبت به دانشگاه اصلی – تقریبا یک سوم – متقاضیان بسیاری دارد. این نوع دانشگاهها برای کسانی که قصد تحصیل در کشورهای اروپایی، کانادایی و ... دارند از بهترین گزینه های انتخابی می باشند. حتی کسانی که مثلا می خواهند به کانادا مهاجرت نمایند، دانشگاههای هستند که مدرک از این کشور می دهند که این می تواند شرایط تحصیل و کاریابی این عزیزان را در کانادا

آسان تر نماید.

نمایندگی دانشگاههای معتبر در مالزی:

نوع دیگر دانشگاههای مالزی دانشگاههایی هستند که در مالزی شعبه بازگشایی نموده اند. این به این معناست که کلیه شرایط آموزشی، امکانات تحصیلی و رفاهی، نحوه پذیرش دهی و مدرک از دانشگاه اصلی می باشد. چهار دانشگاه در مالزی به این صورت می باشد که به آنها چهار برادر نیز می گویند ! دانشگاههای curtin  ، Monash  و swimburn استرالیا و Nottingham  انگلیس چهار شعبه دانشگاههای اصلی در مالزی می باشند.

دانشگاه‌های مالزی به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که در استان‌های مختلف این کشور قرار دارند.

بر اساس رتبه بندی SIR سیزده دانشگاه از کشور مالزی در فهرست حضور دارند.

پرشین پادنا آراد مفتخر است اعلام کند که خدمات اعزام دانشجو به برترین و مهمترین دانشگاه های دولتی مالزی را به علاقمندان ارائه می کند.

 

دانشگاه های دولتی مالزی

UPM دانشگاه پوترا مالزی

دانشگاه پوترای مالزی به عنوان یکی از دانشگاه های هدایت کننده ی تحقیقات مالزی به شمار میرود. این دانشگاه در سال 1931 میلادی به عنوان دانشکده ی کشاورزی آغاز به کار کرد. امروزه دانشگاه پوترای مالزی با استفاده از امکانات مدرن و پیشرفته ، محیطی علمی را برای دانشپژوهان فراهم کرده است.

UTM دانشگاه صنعتی مالزی

دانشگاه صنعتی مالزی یا دانشگاه تکنولوژی مالزی (نام انگلیسی: Technological University of Malaysia و نام اصلی: Universiti Teknologi Malaysia) نام قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه فنی مهندسی کشور مالزی است که با عنوان UTM نیز شناخته می‌شود.

UM دانشگاه مالایا

دانشگاه مالایا (یونیورسیتی مالایا) (مخففا: یو ام) اولین دانشگاه مالزی است که در محوطه‌ای به وسعت ۳ کیلومتر مربع در جنوبی غربی کوالالامپور واقع شده است. این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه مالزی شناخته می‌شود

USM دانشگاه علوم مالزی

دانشگاه علوم مالزی یکی از دانشگاه‌های کشور مالزی است که در جزیره پیننگ واقع است.

 

دانشگاه های خصوصی مانند همه کشورها در مالزی نیز وجود دارند و تعدادشان کم نیست، خدمات و سیستم آموزشی آنها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد و بر همین اساس شهریه و هزینه های متفاوتی دریافت می دارند. تمام این دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران نیستند.
Persian Padena Arad مفتخر است برترین ِ دانشگاه های خصوصی مالزی را به علاقمندان به ادامه تحصیل در خارج از ایران معرفی کند و خدمات اخذ پذیرش را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *