زندگي در مالزي، تجربه آب و هواي گرم و مطبوع استوايي

 

مالزي در نظر بسياري از اروپاييان، كشوري با آب و هواي مطبوع برای فرار از روزهای ابری دلتنگ کننده و زمستانهای سرد غم انگیز اروپا می باشد. بسياري از آسیائیهاي ساكن در اطراف این منطقه، آب و هوای منطقه را تحسین می کنند. مالزي داراي آب و هوايي نسبتا گرم ،بارانی و مرطوب می باشد.

گستردگی مالزی فقط کمی از طرف شمال و جنوب منطقه استوایی است و این به معنای داشتن آب و هوای قابل پیش بینی می باشد.

خورشید هر روز در حدود 12 ساعت در آسمان است كه تنها در حدود 6 ساعت در ارتفاعی قرار می گیرد که اشعه ها و پرتوهای آن بسیار زیاد است. درجه حرارت به سرعت تا دمای 32 درجه سلسیوس بالا خواهد رفت و تا بعدازظهر نيز باقی خواهد ماند. اما در طول شب این دما تا حدود 23 درجه سلسیوس پایین می آید و این چرخه در سال ادامه دارد.

مالزي داراي دو فصل مشخص مي باشد. آب و هواي استوايي در مالزی در معرض بادهاي موسمي باران آور جنوب غربي ( آپريل تا اكتبر) و شمال شرقي ( اكتبر تا فوريه) است.   شدت نور خورشید بوسیله بادها و بارانهای موسمی از اقیانوس هند و دریای جنوبی چین به مقدار زیاد تعدیل می شود. ميزان بارندگی درآپریل و نوامبر به بالاترين ميزان خود مي رسد. كه به طور میانگین میزان بارندگی در این دو ماه بیش از 250 میلی لیتر است.

 

 

 

باران در مالزي تقریباً ًهمیشه به صورت طوفان همراه با آذرخش و صاعقه است كه بیشتر در بعدازظهر شروع می شود و در حدود یک یا دو ساعت ادامه مي يابد. بعد از آن آسمان آبي و خورشيد در آسمان ديده خواهد شد.

مالزی از لحاظ بارندگی در میان کشورهای دیگر رتبه ششم را دارد و اكثراً شما در آنجا روزهاي باراني خواهید دید.اما این بارندگی همیشه به سرعت تمام مي شود.

آب و هوای گرمسیری و آفتاب شديد باعث بالا بودن نسبي رطوبت است كه ميزان رطوبت را در حدود 97% در روز و 62% در شب برآورد مي كنند.

اگر شما از یک منطقه خشک به مالزی وارد می شوید چنین آب و هوایی در ابتدا بسیار دلپذیر است كه بعد از چند هفته بدن شما به چنین رطوبتی عادت خواهد کرد.

البته آب و هواي مالزی در هر منطقه به طور باورنکردنی متفاوت از بقيه مناطق است و آب و هوا در همه مناطق يكسان نيست، مناطق اقامتي كوهستاني و تفريح گاهها دارای آب و هوای خنک می باشد و در آنجا هميشه مانند بهار است درجه حرارت آن جا از سطح دریا پايين تر است در سرتاسر كشور چنین مناطقی وجود دارد. ، مکانهایی مانند تپه frasers، مناطق كوهستاني و سرسبز كامرون،سواحل زيباي پيننگ و جزاير لنكاوي مناطقي بسیار مشهور و مدرن است و داراي مناظر طبيعي و چشم نوازي بی نظير است.

 

 

 

اين كشور از دو منطقه تشكيل شده است. منطقه Peninsular كه در ميان كشورهاي سنگاپور و تايلند قرار گرفته است و در شرق مالزي در طول درياي چين جنوبي جزيره Borneo قرار دارد. با تركيب زمين هاي دومنطقه، مالزي در حدود 330،400 كيلومتر مربع وسعت دارد.

منطقه Peninsular به دو ساحل شرقي و ساحل غربي بوسيله ناحيه اصلي تقسيم شده است، كه اين ناحيه به نام Banjaran Titiwangsa مشهور است. كه از حاشيه تايلند – مالزي در شمال تا ايالت هاي جنوبي Negeri Sembilan امتداد دارد. از نظر جغرافيايي، شرق مالزي بسيار ناهموار است كه اين ناهمواري به دليل يك سري از رشته كوههايي است كه منطقه داخلي هر دو ايالت را احاطه كرده است.

رشته كوههاي Crocker در ساباح ادامه كوههاي Kinabalu است كه بلندترين قله در جنوب شرق آسياست. مرتفع ترين قله آن در فاصله 4،093 متري بالاتر از سطح دريا قرار گرفته است كه بالاترين نقطه در كوه مي باشد.