زبانهاي رايج در مالزي

زبان ملي مالزي باهاسا مالايو(Bahasa Melau)  است و زبان دوم اين كشور انگليسي مي باشد كه در سطح وسيعي استفاده مي شود. بنابر اين افراد خارجي هيچ مشكلي براي استفاده از زبان انگليسي ندارند و زبان انگليسي در تمامي شهرهاي بزرگ مالزي از فروشگاه ها تا دست فروشان كنار خيابان، رانندگان تاكسي، كارمندان ادارات و به طور كلي در همه جا مورد استفاده قرار مي گيرد. در تمامي شهرهاي يزرگ انگليسي براي مردم قابل فهم بوده و ارتباط برقرار كردن و يا پاسخ دادن به زبان انگليسي به خوبي براي مردم امكان پذير است.

دولت مالزي نيز شرايط راحتي را براي يادگيري زبانهاي بين المللي براي كليه افراد فراهم كرده و آنان را تشويق به يادگيري هر چه بهتر زبان انگليسي مي كند. همچنين زبان انگليسي به عنوان يك از اصلي ترين موضوعات دروس در دوره 6 ساله دبستان و در سالهاي اوليه متوسطه مطرح مي شود.

 

بررسي زبان هاي بومي به تفكيك نژادهاي مختلف در مالزي

 

 

 

 مالايي ها

به مسلماناني اطلاق مي شود كه بوميان کشور مالزي بوده اند و به آنها Bumiputra (پسري از خاك) مي گويند.

زبان بومی آنها “باهاسا مالایو” است كه یکی از آسانترین زبانهای موجود برای یادگیری در جهان است. در گذشته اين زبان عمدتا به خط جاوی نوشته می‌شد که یک الگوی خطی بر اساس زبان عربی است. با گذشت زمان، ترکیب لاتین بر الگوی جاوی به عنوان یک الگوی غالب نگارشی چیره شد. این بیشتر در اثر نفوذ نظام آموزشی استعماری بوده که به بچه‌ها نگارش لاتین را به جای الگوی عربی آموزش داده است.

 

در اينجا با برخي از از كلمات متدوال در زبان باهاسا مالايو آشنا مي شويد.

باهاسا فارسي
Salam alleykom سلام
Selamat tinggal خداحافظ
Terima Kasih متشكرم
Ya بله
Tidak خير
Makan خوردن
Minum آشاميدن

 

 

 

 زبان چيني ها

در حدود يك چهارم جمعيت مالزي را چيني ها تشكيل مي دهند. چيني ها از قسمت هاي مختلف كشور چين مهاجرت كرده اند و به همين خاطر به چند گروه تقسيم مي شوند و تركيبي وسيع از فرهنگ و زبان چين را با خود به همراه آورده اند. زبان چینیدر مالزی به انواع لهجه‌های چینی تکلم می‌شود از جمله چيني ماندارین، هوکین/ فوجیان، زبانکانتونی، هاکا و تئوچو. برخی از چینی ها به انگلیسی به عنوان زبان اول صحبت می‌کنند. زبان چینی از لحاظ تاریخی در جامعه تجاری مالزی رایج بوده است.

 

 

زبان هندي ها

اكثر هندي ها از شرق هند به مالزي مهاجرت كرده اند. هندیها در مالزی عمدتا مردم تامیل هندو از جنوب هند هستند که به زبان تامیلی، تلوگو، مالایالام و هندی تکلم می‌کنند و بیشتر در شهرهای بزرگتر غرب شبه جزیره زندگی می‌کنند. بسیاری از طبقات متوسط تا بالای متوسط هندی در مالزی به زبان انگلیسی به عنوان زبان اول صحبت می‌کنند.

 

ساير زبانهاي بومي

نژاد مرکب اوراسیایی، کامبوجی، ویتنامی، و قبایل بومی باقی جمعیت مالزی را تشکیل می‌دهند. تعداد کمی از اوراسیایی ها که ترکیبی از اعقاب پرتغالی- مالایایی هستند، به یک زبان درآمیخته با پرتغالی تکلم می‌کنند که زبان پاپیا کریستانگ گفته می‌شود. همچنین اوراسیایی هایی با اعقاب دورگه مالایایی و اسپانیائی وجود دارد که عمدتا” در صاباح ساکن هستند. مهاجران موجود از کشور فیلیپین، به زبان چاواکانو صحبت می‌کنند، که تنها زبان ممزوج با مبنای اسپانیولی در آسیا می‌باشد.