دانشگاه UPM

خاستگاه دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) مالزی را می توان در موسسه كشاورزی دنبال كرد كه به طور رسمی در 21 می سال 1941 موفق به اهدای 155دیپلم سه ساله و 166 گواهینامه 1 ساله شد و در23 جون 1948 توسط دولت مالزی به عنوان یك كالج رسمی كشاورزی شناخته شد.


در سال 1948 پیشنهاد شد كه این كالج به مرتبه دانشگاهی ترفیع یابد البته اگر چه این پیشنهاد به سالهای بعد موكول شد اما سر انجام در سال 1960 دانشكده كشاورزی دانشگاه مالایا تاسیس شد. در اول ژانویه 1962 انجمن مشاوران كالج كشاورزی شروع به كار كرد.


تاسیس دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) بر اساس تلفیق كالج كشاورزی مالایا با دانشكده كشاورزی مالایا بود. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) مالزی در سال 1973 با سه موسسه دانشگاه كشاورزی دامپروری و كشاورزی و دامپزشكی شروع به كار كرد. در كنار این سه دانشكده شاخه های مختلف علوم پایه هم تدریس می شد و حدود 1559 دانشجو در آن مشغول به تحصیل بودند در دهه80 دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در زمینه های علوم و تكنولوژی نیز گسترش پیدا كرده و در سال 1994 دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) طرحهایی را برای گسترش دانشگاهی پست مدرن پایه ریزی كرد كه بهترین و به روزترین مهارتها و سیستمها را برای آموزش تكنولوژی و علوم با بهترین و سریعترین توسعه در امر تكنولوژی اطلاعات را به كار برد. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) از آن پس به مكانی دیگر منتقل شد و نام و اعتبارش فراسوی مرزهای ملی شان گسترش یافت اوج این تغییرات در نهایت منجر به تبدیل نام دانشگاه به PUTRA شد كه به طور رسمی در 3 آوریل 1997 توسط دكتر ماهاتیر محمد اعلام شد. این یك راه استراتژیك برای به تصویر كشیدن دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به عنوان مركزی برای تحصیلات عالی و فراهم كردن بستری مناسب و توانا در زمینه های مختلف تحصیلی در تكنولوژی اطلاعات و گسترش تسهیلات ملی در هزاره جدید بود.

در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) هدف این است که دانشجویان کیفیت بالایی از تحصیل را تجربه کنند و برای این منظور به آنها آموزشهای لازم در جهت دنبال کردن اهداف فردی شان در طول زندگی و بعد از فارغ التحصیل شدنشان داده می شود. تاکید اصلی این دانشگاه در فراهم کردن فضای تحصیلی بی نظیر و پشتیبانی دانشجویان و کمک به آنها برای رسیدن به آرزوهایشان و پرورش استعدادها و توانائیهای آنهاست.

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) متعهد می شود که دانشجویان از آموزشهایی در سطح بالا برخوردار شوند و همه تلاش دانشگاه برای ارائه آموزش و تحقیقات برتر به کار گرفته شود و در کنار آن دانشجویان از حمایت و پشتیبانی در طول تحصیل و زندگی فردی برخوردار شوند.

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) همچنین متعهد می شود که بی وقفه در جهت بهبود کیفیت آموزشی و امکانات به دانشجویان تلاش کند.و ورود شما را به دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) و حضور شما را به عنوان یک دانشجوی دانشگاه و یک فرد جامعه خوشامد می گوید . این دانشگاه تعهداتش را برای 7 دهه حفظ کرده و آن را ادامه خواهد داد و امید است که زندگی در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) برای شما رقابتی، جالب، و پر بار باشد. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) اکنون یک موسسه آموزشی در سطح بالا، فعا ل و فراگیر در جهت بازتابی درست از مالزی و فعالیتهای موثٍر در آن است.

محیط آموزشی بین المللی

هر ساله دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) پذیرای صدها نفر از دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا می باشد. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) دارای شهرت جهانی برای آموزش و تحقیقات درگوناگونی فرهنگی وسیع و رشد یافته می باشد و این موقعیتی مناسب در میان چندین فرهنگ برای دانشجویان فراهم می كند. در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) دانشجویان بین اللملی از بیش از پنجاه كشور دنیا در كنار دانشجویان مالایی تحصیل می كنند كه خود این دانشجویان از فرهنگها و مذهبهای مختلف می باشند. این گوناگونی نژادی پرورش دهنده فرهنگها در بعد بین المللی است.

مركز دانشجویان بین المللی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به منظور برطرف كردن نیاز های دانشجویان بین المللی ساخته شده است ودارای امكاناتی برای پیش بینی فعالیتهاو حوادث اجتماعی می باشد دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به اتاقهایی مجهز شده كه دانشجویان می توانند از آنجا برای استراحت و مطالعه استفاده كنند و به بحث و گفتگو نیز بپردازند.

كلاسهای زبان برای دانشجویان بین المللی

زبان مالایی یك زبان ملی است و در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) كلاسهای زبان انگلیسی و فرانسه برای كمك به دانشجویان در به دست آوردن تسلط كامل برای اهداف اجتماعی و آموزشی برگزار می شود.

سمینارهای تبادل فرهنگی

در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) برای جمعیت بزرگ دانشجویی سمینارهای فرهنگی برای بالابردن دانش و اطلاعات از فرهنگهای مختلف برگزار می شود. هدف این سمینارها كمك به دانشجویان خارجی برای آشنایی با فرهنگهای محلی و سازگاری بهتر با دانشگاه است.

كیفیت دوره های آموزشی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) بعنوان یك موسسه آموزشی با كیفیت آموزشی بالا دائما برای ارائه امكانات بهتر وكسب استانداردهای بالای آموزشی تلاش می كند. دلیل انتخاب دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به عنوان اولین انتخاب از سوی دانشجویان، داشتن شهرت و كیفیت آموزشی بالا و اعضای انجمن دانشجویی لایق و متخصص است.

اساتید دانشگاه همگی متخصصینی با تجربه هستند كه اطلاعات كافی در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی شان دارند و این تخصص آنها را قادر می سازد تا اطلاعات وسیعی در موضوعات و مضمونهای مختلف به منظور برآورده نمودن نیازهای علمی دانشجویان فراهم كنند.

امتیازات و افتخارات

در طول این سالها دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) افتخارات زیادی در زمینه تحقیقات و تولیدات بدست آورده و در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است. دربین سالهای 2004 و 2006 میلادی UPM در مجموع 48 جایزه در نمایشگاه های بین المللی كسب كرده است از قبیل ENA ،L-TEX ،GENEVA-PALEXPO ،BRITISH INVENTION

این افتخارات و مشاركتهای فعالانه، این اجازه را به دانشجویان داد كه بتوانند در زمینه تحقیقاتی در سطح جهانی رقابت كنند و ابتكارات و اختراعاتشان را به جهانیان عرضه نمایند.

بورسیه های تحصیلی و پژوهشی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) پیرو برتری در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی امتیازات پژوهشی زیادی از منابع تحقیقاتی محلی و بین المللی كسب كرده و این امر سبب شده است كه این دانشگاه بزرگترین دریافت كننده بورسیه های پژوهشی از وزارت علوم مالزی (MOSTI) باشد كه در مقایسه با دانشگاه های ملی دیگر در مالزی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) درمجموع6/256 میلیون رینگت بورسیه تحصیلی دریافت كرده است.

نقش UPM در توسعه كشاورزی و زیست شناسی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به عنوان یك موسسه با سطح آموزشی بالا ارائه كننده رشته های علمی آكادمی مختلف است در عین حال تاكید اصلی آن در زمینه كشاورزی است.

بیشتر از50 درصد فعالیتهای پژوهشی دانشگاه وابسته به علوم كشاورزی و زیست شناسی و رشته های بیو تكنولوژی، دامپزشكی، جنگلداری و تغذیه می باشد كه این خود بودجه ای در حدود 157میلیون رینگت را در هشتمین طرح مالزی (EMP) در توافق با اعضای ملی به خود اختصاص داده است.

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) درتلاش است كه كشاورزی را به عنوان سومین تشكیلات برای رشد ملی تبدیل كند و هدف آن افزایش توانایی ها به عنوان یك مركز برای یادگیری وآموزش در دانش كشاورزی و مركز زیستی برجسته در سطح های ملی و بین المللی است.

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در تلاش است كه شاخه های Agri_Bio را به عنوان یك نهاد مهم در مدیریت فعالیتهای آموزشی پژوهشی و سرویسهای حرفه ای قراردهد. این نهاد تركیبی از دانشكده كشاورزی، دانشكده فنی و مهندسی، دانشكده مطالعات محیطی، موسسات زیستی اجتماعی و مهندسی كشاورزی است.

پارك كشاورزی دانشگاه

پارك دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) وسیله ای است برای ابقا وضعیت كشاورزی و بالا بردن تواناییهای دانشگاه بعنوان یك مركز برای پژوهش، تحقیقات، آموزش و بهره وری دانش در كشاورزی است و در آن بانك گونه های مختلف گیاهی و جانوری دانشگاه برای توسعه فعالیتهای تحقیقاتی ساخته شده است.

این پارك دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) یك مجموعه در حدود سیصد گونه بومی و غیربومی دارد كه در یازده منطقه تقسیم شده اند و نقش اصلی آن در جهت استفاده انواع گیاهان قابل دسترس در مالزی و كشورهای گرمسیری دیگر می باشد.

 

مزیت تحقیقات

جایگاه دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) بعنوان ارائه دهنده مدارك معتبر در تحقیقات با هدف اصلی فراهم كردن امكانات تحقیقاتی كه تكنولوژی های نوین را بوجود آورده است به توسعه صنعت در مالزی و اهداف اقتصادی و اجتماعی آن كمك می كند و اهمیت آن به خاطر طرح های تحقیقاتی است كه با طرح های دانشگاهی سازگار و یكی شده اند.

در طول این سالها دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در زمینه تحقیقات كاربردی پیشرفت داشته است. این تحقیقات به سمت ایجاد تولیداتی با ارزش تجاری بالا انجام می شود. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) همچنین به دلیل فراهم نمودن سطح وسیعی از تحقیقات گوناگون و امكاناتی كه به سمت توسعه بسیاری از محصولات و رشته های علمی پیش می رود، اهمیتی ویژه دارد. توانایی اصلی دانشگاه مدیریت تحقیقات و پژوهشهایی در زمینه علوم و تكنولوژی است كه دارا ی دستاوردهای معتبر در سطوح بین المللی و ملی برای تحقیقات و اختراعات می باشد.

در حال حاضر بیش از 1800 پرسنل آموزشی و یك جمعیت وسیع از دانشجویان فارغ التحصیل درگیر بسیاری از فعالیتها ی تحقیقاتی هستند. هدف این تحقیقات بالا بردن دانش، كسب و انتقال اطلاعات برای استفاده در جامعه، صنعت و بطور كلی در همه ابعاد زندگی است.

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) فرایند یادگیری دانشجویان در محیط های تحقیقاتی و در تعامل با اساتید كه خود نمای اصلی تحقیقات و نو آوری می باشند، انجام می شود كه در این فضا توسعه تحقیقات در سطح بسیار بالایی انجام می شود. مدرسین دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) محیط تحقیقاتی مفرحی را فراهم می كنند كه هم برای دانشجویان جذاب است و هم در زمینه های تحقیقاتی پیش رو است.

موضوعات آکادمی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) انواع مختلفی از رشته ها را برای مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد و دکترا ارائه می کند این رشته ها در میان 16 دانشکده ارائه می گردد.

یک تجربه پربار در زندگی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) دارای جمعیت دانشجویی در حدود 24470 نفر از کشورهای اطراف جهان نظیر کشورهای خاورمیانه، انگلستان، برزیل، بنگلادش، کامبوج، فنلاند، چین، استرالیا، اندونزی، ژاپن، کره، نیجریه، فلیپین، تایوان، ترکیه و دیگر کشورها است.

دانشجویان ثبت نام شده در مقاطع ارشد و دکترا در سال 2005 – 2006 در حدود 946 دانشجو بین المللی از 47 کشور می باشند. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) همچنین امکان تبادل رشته را به دانشجویان کشورهایی نظیر فنلاند، ژاپن، استرالیا و سایر کشورها می دهد. دانشجویان در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) تشویق می شوند كه در فعالیتهای بین المللی نظیر آموزش، سمینار، رقابتهای آکادمیک و غیره شركت كنند.

سبک زندگی در دانشگاه


به درستی سبک زندگی در دانشگاه منعکس کننده سبک زندگی در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) است و هدف آن ایجاد بهترین محیط زندگی برای کارکنان و دانشجویان است. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در تلاش است که یک محیط آموزشی سالم را برای دانشجویان فراهم کند و برای این هدف اخیرا سیگار کشیدن را در ساختمان های دانشگاه ممنوع کرده است. دانشجویانی که به دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) وارد می شوند باید همچنین از پوشش مناسب برخوردار باشند. انتخاب مناسب لباس شامل تی شرت های یقه دار، شلوارها و دامن های بلند می باشد.


مرکز سلامت و بهداشت دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) به طور منظم نظارت بر سلامت غذا، صلاحیت کمپانی ها، سمینارهای فرهنگی و هنری و نمایشگاههایی که در طول سال بر پا می شود را برعهده دارد و این به توسعه نزدیکی ارتباط در میان پرسنل دانشگاه، کارکنان و دانشجویان کمک می کند.

خدمات و امکانات آموزشی و رفاهی

به طور کلی هزینه زندگی و خوابگاه در مالزی در مقایسه با کشورهای دیگر مثل انگلستان، استرالیا و ژاپن بسیار پایین است که البته تا حد زیادی به سبک زندگی و احتیاجات دانشجویان بستگی دارد.

خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی:

خوابگاه هایی كه در محوطه دانشگاهی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) واقع شده دارای انواع مختلف اتاق های 1، 2, 4 و 8 نفره و تجهیزاتی چون كافه تریا، سالن چند منظوره، سالن مطالعه، مركز اینترنت و كامپیوتر، نمازخانه، ماشین لباسشویی وغیره می باشند.


در خارج از محوطه دانشگاه آپارتمانهای زیادی در مناطق مختلف موجود می باشد و تقریبا ده تا بیست دقیقه تا دانشگاه فاصله دارند.

خوابگاههای متاهلی

یک دانشجو در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) باید واجد شرایط انتخاب برای خوابگاههای متاهلی دانشگاه باشد.


این خوابگاه های متاهلی در دسترس دانشجویان متاهل محلی و بین المللی است. دانشجویان بین المللی بایستی حداقل دو ماه قبل از آمدن به مالزی جهت رزو یک آپارتمان در مجتمع اقامتی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) اقدام کنند (به علت محدودیت این واحدها).


این مجتمع ها در محوطه اصلی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) مستقر است طوری كه به دانشجویان این امکان را می دهد به راحتی به امکانات دانشگاه دسترسی داشته باشند. هر آپارتمان شامل دو اتاق خواب، یک اتاق مطالعه، یک اتاق نشیمن، یک اتاق نهار خوری، یک آشپزخانه و اجاره ای در حدود 550 رینگت در ماه است.

واحد های مسكونی اطراف محوطه دانشگاه

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در حدود 17 واحد مسكونی در داخل دانشگاه برای اقامت دانشجویان مجرد ساخته است و از این طریق دانشجویان می توانند40 درصد پول خود را با زندگی در این واحد ها پس انداز کنند. برای رزرو این اتاق ها دانشجویان بایستی با اداره بین المللی تماس برقرار کنند.

واحد های مسكونی خصوصی بیرون دانشگاه اما نزدیک به دانشگاه

واحدهای مسكونی زیادی در اطراف و نزدیکی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در دسترس می باشند نظیر:

  • Serdang Indah ( 4 km)
  • Taman Universiti ( 6 km )
  • Taman sri Serdang ( 2 km )
  • Bukit Serdang ( 5 km )
  • Serdang Jaya (2 km )
  • Seri Kebang Baru ( 3 km )
  • Balakong ( 4 Km )
  • Sungai besi ( 6 km )

جهت کسب اطلاعات بیشتر دانشجویان می توانند با پایگاه اطلاع رسانی واقع در اداره بین المللی تماس برقرار کنند. اجاره این خانه های خصوصی بیرون از محوطه دانشگاه از 550 رینگت تا 1500 رینگت در ماه است.

کتابخـانه

كتابخانه سلطان عبد الصمد دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) یك كتابخانه با كیفیت بسیار بالا در جنوب شرقی آسیا است كه در حدود 482.000 كتاب و مجله دارد .این كتابخانه مجموعه بزرگی از منابع با ارزش در زمینه كشاورزی است كه در طی دوران ده ساله گرد آوری و حفظ شده است. كتابخانه همچنین دارای یك مركز آموزش سمعی و بصری است كه شامل 72.000مجموعه سی دی در زمینه های مختلف می باشد.


كتابخانه دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) می تواند در حدود دو هزار دانشجو را در یك زمان در خود جای دهد. در این مكان دانشجویان می توانند با منابع آنلاین، امكانات جستجو در اینترنت در ارتباط باشند. كتابخانه همچنین اتاقهایی را برای بحث و ملاقات همچون یك تالار سخنرانی در جهت رفع احتیاجات فراهم می كند. علاوه بر آن كتابخانه های ویژه برای علوم پزشكی و دامپزشكی وجود دارد كه هر دو در محوطه اصلی دانشگاه واقع شده اند.

امكانات ICT

همزمان با افزایش توسعه تكنولوژی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) از آخرین امكانات مالتی مدیا و آموزش الكترونیكی(E-learning) استفاده می كند همچنین دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) از امکانات وسیع كامپیوتری شامل اینترنت شبانه روزی، بیش از 10.000 كامپیوتر و چاپگر كه بر روی فیبر های نوری با سرعت بالا شبكه شده اند، برخوردار می باشد.


هر دانشجو به یك شبكه اینترنتی آزاد مجهز می شود كه می تواند با هر نقطه از دنیا ارتباط برقرار كند. سیستمهای آموزش الكترونیكی((E - Learning فرایند یادگیری را برای دانشجویان آسانتر می كند.


E-SPRINT یا درخواست كنفرانس مستقیم این اجازه را به دانشجو می دهد تا از نكات سخنرانی، تكالیف و حتی برنامه های امتحانی آنلاین مطلع شود.


امكاناتی نظیر ICTاین امكان را به دانشجویان می دهد كه مطابق روز، پیش روند و بتوانند از آخرین اخبارها راجع به آموزشهای آنلاین مطلع شوند. استفاده وسیع از تكنولوژی اطلاعات به وسیله نشریه اطلاعاتی مدیریتی مورد بررسی قرار می گیرد. یك نشریه برجسته فن آوری اطلاعات دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) را به عنوان ششمین استفاده كننده بزرگ فن آوری اطلاعات در آسیا در سال 2003 رتبه بندی كرد.

خدمات تفریحی ورزشی

در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) ورزش یك عضو جدایی ناپذیر از زندگی دانشگاهی است. دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) با یك مجتمع ورزشی بسیار پیشرفته مجهز شده كه شامل یك استادیوم، استخر شنا در طول و اندازه استخر المپیك، زمینهای فوتبال و راگ بی، زمینهای بدمینتون، تنیس، بسكتبال و سالن ژیمناستیك است. علاوه بر آن دانشجویان از امكانات اسب سواری و میدان گلف برخوردار می شوند. دانشگاه همچنین یك مسیر 15 كیلومتری برای دو میدانی و مسیر های پرپیچ و خم برای دوچرخه سواری در اطراف و نزدیكی دانشگاه و پارك كشاورزی دارد.


دومیدانی و دو چرخه سواری در مناطق زیبا و خوش منظره به بازكردن فكر دانشجویان بعد از سخنرانی ها كمك زیادی می كند. علاوه بر آن دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) فعالیتهای بیرون از دانشگاه را نیز سازماندهی می كند نظیر : فعالیتهای ورزشی، كوهنوردی، قایقرانی و بازدید از حیات وحش كه دانشجویان می توانند در طول تعطیلات بین ترم یا هر زمانی كه وقت آزاد داشته باشند به این فعالیتها بپردازند.

مركز رادیویی

مركز اف ام پوترا مركز رادیویی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) است كه برنامه های آموزشی آموزنده و سرگرمی را برای ساكنین دانشگاه و جامعه اطراف آن فراهم می كند كه 14 ساعت در روز و در تمامی هفته فعال است. همچنین به دانشجویان در رشته های رادیویی نیز كمك می كند.

رستورانها و مکانهای غذاخوری

دانشجویان دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) تنوع وسیعی در انتخاب غذا برای صبحانه، ناهار و شام دارند. دانشگاه و مناطق اطراف دارای رستورانها و كافه های زیادی است كه ارائه كننده غذاهای محلی و سنتی، غذاهایی با طعم های غربی، ایرانی، عربی و ژاپنی است كه با قیمت های مناسب در دسترس هستند.

سیستم پرداخت M-CARD

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) این سیستم را برای پرداخت صورتحساب غذا ودیگر مایحتاج در دانشگاه و اطراف آن ارائه می كند. این كارت به مبلغ 425 رینگت خریداری شده و در هر زمانی كه به آن نیاز داشته باشید قابل استفاده است.

امکانـات مذهبـی

مركز فرهنگی هنری شاه سلطان صلاح الدین عبد العزیز:


پرورش و توسعه، همبستگی و هماهنگی روابط دانشجویان و فراهم كردن امكانات برای فعالیتهای مذهبی هدف اصلی این مركز است.

سرویسهای اتوبوس در محوطه دانشگاه

این سرویسها برای رفت و آمد دانشجویان بین واحدهای اقامتی و دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) فراهم شده است كه حداقل هزینه آن 75 رینگت در هر ترم است.

خدمات پزشکـی و بهداشتی

این مركز با امكانات پزشكی مدرن و تجهیزات دارویی تجهیز شده است و دارای سرویسهای توسعه یافته نظیر دندانپزشكی، فیزیو تراپی، اشعه ایكس و مراكز درمانی است.

خـدمـات بانكــی

دو بانك مالایی در محوطه اصلی دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) در دسترس جامعه دانشجویی برای ارائه خدمات بانكداری و تسهیلات مالی قرار دارند.

كلاسهای تقویت زبان برای دانشجویان خارجی

در دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) تدریس معمولا به زبان انگلیسی توسط اساتید ماهر زبان انگلیسی صورت می گیرد. دانشجویان بین المللی که زبان اولیه آنها انگلیسی نیست نیاز دارند که در نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی مهارت لازم را کسب کنند تا نتایج مطلوبی از دوره ها، سمینارها و سخنرانی ها کسب کنند. برای این منظور دانشجویان تشویق می شوند تا در کلاسهای زبان که توسط دانشگاه سازماندهی می شوند شرکت کنند. این دوره ها به منظور کمک به دانشجویان جهت افزایش مهارتهایشان در انگلیسی و كسب آمادگی لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه می باشد.

خدمات ویژه برای دانشجویان بین المللی

با ورود دانشجویان بین المللی، دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) یک مرکز دانشجویی بین المللی ایجاد کرد که ارائه کننده خدمات پشتیبانی به اعضاء جدید جامعه دانشجویی است. این مرکز ارائه کننده خدمات بسیاری است و جنبه های مثبتی از فرهنگهای گوناگون که به وسیله دانشجویان بین المللی به دانشگاه آورده می شود را به تصویر می کشد.


ورود برنامه هایی نظیر انجمن های اجتماعی، راهنمای دانشگاه و گشت های دانشجویی کمک زیادی به دانشجویان بین المللی جدید در یادگیری بیشتر، احساس راحتی در خانه جدید و یافتن دوستان جدید می کند. امکانات دیگری نیز در دانشگاه ارائه می شود مانند: ترانزیت اتاق برای دانشجویان جدید، کتابخانه های کوچک، اتاق مدیریت جامعه دانشجویی که با امکانات سمعی و بصری مجهز شده است و غیره.


همچنین مجمع دانشجویان بین المللی (ISA) یک مجمع مستقل و غیر سیاسی و یک سازمان رفاهی دانشجویی است که به عنوان یک واسطه میان دانشجویان بین المللی و ادارات دانشگاه ایفای نقش می کند. تمام این سرویس ها و امکانات برای فراهم کردن محیطی راحت و مطلوب برای دانشجویان بین المللی است که اهداف آموزشی را همزمان با تجربیات زندگی دانشجویی در


مالزی دنبال می کنند.

خدمات مشـاوره ای آموزشی

دانشگاه پوترا UPM (یو پی ام) دارای مشاورین آموزشی مربوط به هر دانشکده می باشد كه هدف از آن بحث و گفتگو در مورد مشکلات آموزشی و یافتن راهکارهای مناسب برای غلبه بر مشکلات است. علاوه بر آن این سیستم ها پل ارتباطی میان دانشجویان و دانشیاران دانشگاه می باشند. این سیستم دانشجویان را به ارتباط مستقیم با مشاورین آموزشی ترغیب می کند تا درموضوعات مختلف آموزشی راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.