تاریخچه دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو (MMU)

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU در سال 1996 تاسیس شد و هدف آن پرورش فارغ التحصیلانی است كه با آخرین دست آورد های IT و صنعت مالتی مدیا آشنا هستند و توانایی تطبیق با نوآوری های جدید را دارند و می توانند در هزاره جدید شركت و آن را رهبری كنند.

بخش اداری موسسات دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU در 9 جولای 1999 به وسیله نخست وزیر سابق دكتر ماهاتیر محمد راه اندازی شد كه در برگیرنده بسیاری از موسسات علمی در سطح جهانی است و این نشانه ای از مسئولیت پذیری دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU است.

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU الگویی برای پیشرفت MSC (Multimedia SuperCorridor) كه آن را هم تراز موفقیت های Silicon Valley در آمریكا می دانند.

در آغاز تصویب طرح دانشگاه های خصوصی توسط دولت مالزی، دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU نقش مهمی را در فراهم آوردن آموزش هایی در سطح جهانی در زمینه های مخابرات، مالتی مدیا، كامپیوتر، مدیریت، هنر های دیجیتال، انیمیشن، فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار داشت كه این خود با پیشرفتی چشمگیر در تكنولوژی اطلاعات و مالتی مدیا همراه بود.

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU به طور استراتژیك به عنوان مكانی برای تصرف و جذب تكنولوژی از صنایع خارجی و انتقال و تبدیل آن به سرمایه بومی و ایجاد فناوری جدید است كه این نوآوری ها و ابداعات سود بسیاری را برای دولت به همراه داشته است.

مجتمع دانشگاهی ملاكا و سایبرجایا

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU در دو كمپ در دو شهر مختلف تاسیس شده است كه مجموعاً در هردو كمپ كه یكی مركز مالتی مدیا در شهر Cyberjaya و دیگری در شهر تاریخی Melaka واقع شده اند، جمعیت دانشجویی بالغ بر 20,000 نفر تحصیل می كنند.

 

مجتمع سایبر جایا

مجتمع دانشگاهی سایبرجایا دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU به طور رسمی بوسیله چهارمین نخست وزیر، دكتر ماهاتیر محمد در 8 جولای 1999 كار خود را آغاز كرد.

این مجتمع درمحوطه ای به مساحت 80 هكتار واقع شده و با امكاناتی چون سیستمهای ساختمانی هوشمند و سیستم مدیریتی یكپارچه، مجتمع و امكانات و تسهیلات آموزش مالتی مدیا تجهیز شده است.

این مجتمع با مسافتی كمتر از 20 دقیقه رانندگی تا فرودگاه بین المللی كوالالامپور فاصله دارد.

دانشگده هایIT ، مهندسی، خلاقیت مالتی مدیا و مدیریت در این مجتمع واقع شده اند و در حال حاضر بالغبر 9000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیلند.

شهر Cyberjaya در قلب منطقه مالتی مدیا واقع شده است. این منطقه در حدود 750 كیلومتر مربع وسعت دارد و با زیربناهای تاسیساتی در سطح جهانی و شبكه های مالتی مدیا مجهز شده است.

سایبر جایا به راحتی از هر نقطه ای از مالزی قابل دسترسی می باشد، اتصال به فرودگاه بین المللی كوالالامپور (KLIA)، اتصال به خط آهن سریع السیر كوالالامپور و پوتراجایا و همچنین به كمك شبكه وسیعی از بزرگراه ها به مناطق تجاری مهم كوالالامپور متصل شده است.

انتظار می رود كه این شهر در آینده به خاطر داشتن قوانین و شیوه های امنیتی و حفاظتی خاص، مكان مناسبی برای سكونت بسیاری از شركتهای تكنولوژیكی و IT باشد و این خود، رسیدن به اهداف كامل مالتی مدیا را برای ساكنین Cyberjaya به همراه خواهد داشت.

 

مجتمع ملاكا

منطقه ای در حدود 658 كیلومتر مربع را احاطه كرده است. Melakaیكی از 13 ایالت متعلق به مالزی است.

ملاكا یكی از شهرهای تاریخی مالزیست و در سواحل غربی Peninsular و 200 كیلومتری جنوب كوالالامپور واقع شده است و از شمال با ایالت Negeri Sembilan و از جنوب با Johor همسایه است.

شهر تاریخی ملاكا به دو بخش جدید و قدیم تقسیم می شود. بخش قدیم كه بافت تاریخی آن میراث ساختمانهایی با معماری سنتی شرقی است و خیلی از جذابیتهای تاریخی همچنان در كوچه های باریك آن محصور شده اند. این بخش از ملاكا جاییست برای آنها كه درپی شكار گنجینه هایی هستند كه از گذشته به جا مانده. بخش جدید در امتداد رود خانه ملاكا واقع شده و از احیاء زمین از دریا احداث شده است. این شهر با داشتن مراكز خرید مدرن و سالن هایی با چینش غذاهای عجیب و شگفت آور توجه افراد زیادی را به خود جلب كرده است.

ملاكا یكی از سرزمین هایی است كه مناظر و جاذبه های بسیاری دارد و جمعیتی چند نژادی كه در آن زندگی و كار می كنند كه دارای فرهنگها و سنتهای خاصی هستند. اجرای برنامه های فرهنگی متنوع، غذاهای محلی و بسیاری از كارهای هنری و برپایی جشن های باشكوه چندی از ویژگیهای ساكنان این منطقه است.

فرهنگ آنها بسیار غنی و جذاب است و در بسیاری از كتابها در این باره اشاره شده است. بازدیدكنندگان از ملاكا اغلب تخت تاثیر این فرهنگ های جالب و چندگانه و مردمی كه مالایی، چینی، هندی، پرتغالی و.. می باشند قرار می گیرند.

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU یك محوطه به مساحت 21 هكتار است و در نزدیكی یك منطقه مسكونی واقع شده كه مردمی با چندین نژاد در كمال آرامش در كنار یكدیگر قرار دارند. رشد و شكوفایی صنعتی و مناظر زیبا و دیدنیAyer Keroh نظر توریستهای زیادی را به خود جلب كرده است.

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU در ملاكا، دارای یك مجتمع دوقلو است كه در مجاورت مناطقه Ayer Keroh واقع شده است. این مكان مركزی است برای مطالعات بنیادی و آموزشهای وسیع در سه دانشكده تكنولوژی و مهندسی ، تكنولوژی و علوم اطلاعات، حقوق و بازرگانی و مراكز پیش دانشگاهی. مجتمع دوقلوی دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU در ملاكا نقش مهمی را درفراهم كردن آموزشهایی در سطح جهانی و رشته های آموزشی مرتبط با بازار كار و ابداع   سیستم های نوین داشته است.

امكانات رفاهی آموزشی دانشگاه MMU

از آنجایی كه بكار بردن نیروهای اجرایی در ایجاد محیط سودمند برای یادگیری مهم است دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU حوزه های مدیریتی، مشاوره ای و پشتیبانی را برای تمام دانشجویان در سطح وسیعی توسعه داده است.

دانشجویان باید بتوانند خیلی سریع و موثر با محیط جدید هماهنگی پیدا كنند تا بتوانند از تسهیلات پشتیبانی استفاده كنند. دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU دارای امكاناتی نظیرخوابگاه، كتابخانه، تسهیلات ورزشی، مشاوره، كلینیك، یك دستگاه خودپرداز (ATM‌)، بازارچه كوچك، و سالن ناهار خوری و... می باشد.

كتابخانه :

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU دو كتابخانه دارد یعنی در هر محوطه دانشگاهی یك كتابخانه است. هر كتابخانه شامل منابعی جامع از مباحث درسی وابسته و بعلاوه مجموعه عظیمی از كتابهای علمی كمكی، مجلات و ژورنال های تخصصی را به شما معرفی می كند كه می توانید اطلاعات خود را تا حد زیادی به روز كنید. اما كتابخانه تنها مختص به كتاب و ژورنال نیست. ذخیره اطلاعات روز به روز افزایش پیدا می كند و اطلاعات الكترونیكی قابل دسترس شامل پایگاه داده های الكترونیكی، لوح های فشرده، مالتی مدیا و نوار های ویدیویی كه جزء خدمات معمولی محسوب می شوند. همچنین دانشجویان با استفاده از كتابخانه های شبكه ای می توانند به تمام پایگاه داده های online و شبكه دانشگاه OPAC دست یابند.

مدیریت مراقبتهای سلامتی :

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU این تضمین را به دانشجو می دهدكه در هر فوریت پزشكی و یا حتی بیماریهای كوچك از لحاظ مالی آمادگی لازم را دارد. دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU بیمه Hong Leong را به عنوان یك ضامن سرویس دهنده با حداقل كارمزد حدود 223 رینگت با پوشش دهی در تصادفات، امراض سرپایی، بستری شدن در بیمارستان به صورت 24 ساعته در هر نقطه جغرافیایی انتخاب كرده است.

از طرف دیگر یك كلینیك خانگی كه به صورت روزانه در هر محوطه دانشگاهی باز است در اختیار دانشجویان قراردارد.

 

سرویس حمل و نقل :

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU همواره دو وسیله نقلیه و 4 اتوبوس با گنجایش 40 سرنشین در هر دو محوطه دانشگاهی دارد. امور دانشجویان و حوزه ورزشی، تسهیلات ویژه حمل و نقل را برای دانشجویان در خارج از محوطه دانشگاهی نیز فراهم كرده است.

اتوبوسهای عمومی هم در Cyberjaya موجود است كه دانشجویان به راحتی می توانند با آنها به كوالالامپور، Puchong، Serdang، SriKembangan و یا Putrajaya بروند.

در Melaka نیز اتوبوس هایی وجود دارد كه دانشجویان با استفاده از آن به راحتی می توانند بهBandar Melaja تردد كنند .

خوابگاه دانشجویی :

مسلماً خوابگاه دانشجویی مشخص ترین جایی است كه همه دانشجویان به آن توجه می كنند. دانشگاه خوابگاههایی در اختیار دانشجویان قرار می دهد كه شما در آن احساس راحتی، آرامش و امنیت كنید. دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU هم در محوطه دانشگاهی و هم خارج از آن خوابگاه دانشجویی دارد و دانشجویان می توانند در آپارتمانهای نزدیك هر دو محوطه دانشگاهی در Cyberjaya و Melaka اقامت داشته باشند.

دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU به علت تعداد محدود خوابگاههای داخل دانشگاه، آپارتمانهایی نیز در نزدیكی هردو مجتمع دانشگاهی ملاكا و سایبرجایا برای دانشجویان اختصاص داده است.

هزینه كرایه یك اتاق 2 تا 3 نفره در محوطه دانشگاهی ماهانه 200 تا 250 رینگت و در خارج از دانشگاه هر اتاق برای یكنفر 300 تا 500 رینگت، یك آپارتمان سه خوابه 700 تا 1500 رینگت می باشد.

 

مشاوره :

واحد مشاوره دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU برای هدف سازماندهی و تكمیل فعالیتهایی كه برای ترغیب رشد مهارت عمومی، تعالی درك ونگرش دانشجویان ایجاد شده است. با داشتن این هدف در ذهن، واحد مشاوره نه تنها به دانشجویان بلكه به كارمندان و خانواده ها نیز در زمینه حرفه ای و اخلاقی مشاوره می دهد. از طرف دیگر دانشگاه پیگیر پیشرفت دانشجو در زمینه ذهنی و روحی نیز می باشد و برنامه های پیشرفت دانشجو را تا انتها از طریق كمپ های مدیریتی و خدمات اجتماعی با كمك سمینار ها و كنفرانسها سازماندهی می كند.

برای دانشجویان كه برای شغل و یا خط مشی كاری خود بدنبال مشاوره می گردند برنامه هایی مثل دوره انترنی ، طرح های HRDC و از این قبیل برنامه ها موجود است همچنانكه تا كنون بارها مشاوره هایی در موارد شغلی، مصاحبه ها، رزومه ها و مصاحبه های كارگاهی و از این قبیل سازماندهی شده است.

برنامه های پیشرفت دانشجویی :

بزرگترین دغدغه دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU كیفیت و پیشرفت فارغ التحصیلان است. از فعالیتهای ورزشی تا رزمی و از فرهنگی تا فكری برای دانشجویان فراهم شده است. تمركز دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU به این علت است كه دانشجو اطمینان داشته باشد كه با شركت در این فعالیتها به یك پیشرفت متوازی از فعالیتهای ذهنی، روحی و بدنی دست می یابد. دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU تلاش دارد محیطی را فراهم كند كه دانشجو خودش برنامه ها را مدیریت و سازماندهی كند و تجربیات لازم را كسب كرده و مدیریت در برنامه هایی مثل ارتباطات، پژوهش، آئین نوشتاری، سخنوری در جمع، مهارت بازاریابی و از این قبیل را فرا گیرد.

باشگاه های ورزشی و انجمن ها :

دانشجویان با ثبت نام در دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU به طور خودكار در خیلی از باشگاه ها و انجمن ها برای هدف پیشرفت شخصی، اوقات فراغت و سرگرمی عضویت پیدا می كننــد. دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU همچنیـن دانشجویانش را ترغیــب می كند كه در مكان های ورزشی مثل سالن بدمینتون، سالن Sepak-Takraw، ژیمناستیك و استادیوم های كوچك كه در دسترس است فعالیت داشته باشند. هدف دانشگاه مالتی مدیا ام ام یو MMU این است كه دانشجو بتواند زندگی دانشجویی متعادلی داشته باشد.